Ticari araçlarda ÖTV indirimi meclis gündeminde
CHP Parti Meclisi Üyesi ve Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan, ticari yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan taksici ve dolmuşçu esnafı tarafından aracın ilk iktisabı ve ilk iktisabından sonra mücbir sebepler sonucunda aracın hurdaya çıkması halinde, araç yenilemisinde ise 10 yılda bir defaya mahsus olmak üzere ÖTV istisnasını düzenleyen 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifini TBMM Başkanlığına sundu.
21 Nisan 2022 - 09:32 - Güncelleme: 21 Nisan 2022 - 12:01
CHP’li Tarhan: “Taksiciye, dolmuşçuya ÖTV zulmü sona ermeli”
Hafif ticari araç pazarın ÖTV oranlarının yüzde 45-50 arasında olmasının eskiyen araçların değişimini zorlaştırdığını ifade eden Tarhan, “ÖTV’nin yüksek olması nedeniyle yenilenemeyen ticari araçlar trafikte tehlike saçıyor. Devlet kazanacak diye, şoförlerimiz bıçak üstünde hizmet veriyor, yolcuların hayatı da riske atılıyor. Araç alımlarında adeta zulüm haline gelen ÖTV’de ticari araçlar için hem aracın ilk alımında hem de araç yenilemesinde istisna getirilmesi gerekmektedir.” dedi. Yolcu taşımacılığında son dönemde motorin, benzin ve LPG’ye yapılan zamların başta taksi şoförleri olmak üzere ticari yolcu taşımacılığında maliyetleri giderek artırdığının da altını çizen Tarhan, şunları söyledi; “Ticari yolcu taşımacılığında araçların yenilenmesi gerek yolcu gerek sürücünün hayatı ve trafik güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Üstelik araç yaşı arttıkça tamir ve bakım masrafları da artmaktadır. Ancak araç sahipleri artan maliyetlerin altında ezilmekte ve araç fiyatlarının özellikle ÖTV’nin de eklenmesiyle fahiş rakamlara ulaşması sebebiyle daha iyi, kaliteli ve güvenli hizmet verebilmek için araçlarını isteseler de yenileyememektedir.”
“Kıt kanaat geçinen, taksici, dolmuşçu evine ekmek mi götürsün, aracını mı yenilesin”
ÖTV’nin Avrupa Birliğine uyum kapsamında ve özellikle lüks tüketim malları ile sağlığa ve çevreye zararlı mal ve ürünlere uygulanması söz konusuyken AKP hükümeti döneminde ÖTV oranlarının belirlenmesine dair yapılan çalışmalarda jet yakıtları, yatlar, kotralar, tekneler ve gezinti gemileri ile ham kürke halen yüzde sıfır ÖTV uygulandığına dikkat çeken Tarhan, “Taşımacı esnafı kan ağlıyor, ağır maliyetler altında ezilen taşımacılık sektörüne gerek akaryakıtta ÖTV var, bir avuç zenginin jetine aldığı yakıtta ÖTV yok. Taşımacı esnafı mesleki faaliyeti için olmazsa olmaz aracını yenilemek istediğinde ÖTV ödemek zorunda, oysa yine aslında lüks bir tüketim olan yat, kotra ve tekne alımında ÖTV uygulanmıyor. Kıt kanaat geçinen, taksici, dolmuşçu evine ekmek mi götürsün, aracını mı yenilesin, mesleki faaliyetine mi devam etsin?” diye sordu.
Tarhan, ülkede adil bir gelir dağılımının aynı zamanda vergi mevzuatının da adil esaslar çerçevesinde oluşturulması gerektiğini vurgulayarak, “Bu değişiklik teklifimizle biz Özel Tüketim Vergisi Kanununda taşımacı esnafı lehine ve en adaletli bir çerçevede ticari amaçlı yolcu taşımacılığına dair araç iktisabında ÖTV istisnasının getirilmesini öneriyoruz.”dedi.
Hafif ticari araç pazarın ÖTV oranlarının yüzde 45-50 arasında olmasının eskiyen araçların değişimini zorlaştırdığını ifade eden Tarhan, “ÖTV’nin yüksek olması nedeniyle yenilenemeyen ticari araçlar trafikte tehlike saçıyor. Devlet kazanacak diye, şoförlerimiz bıçak üstünde hizmet veriyor, yolcuların hayatı da riske atılıyor. Araç alımlarında adeta zulüm haline gelen ÖTV’de ticari araçlar için hem aracın ilk alımında hem de araç yenilemesinde istisna getirilmesi gerekmektedir.” dedi. Yolcu taşımacılığında son dönemde motorin, benzin ve LPG’ye yapılan zamların başta taksi şoförleri olmak üzere ticari yolcu taşımacılığında maliyetleri giderek artırdığının da altını çizen Tarhan, şunları söyledi; “Ticari yolcu taşımacılığında araçların yenilenmesi gerek yolcu gerek sürücünün hayatı ve trafik güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Üstelik araç yaşı arttıkça tamir ve bakım masrafları da artmaktadır. Ancak araç sahipleri artan maliyetlerin altında ezilmekte ve araç fiyatlarının özellikle ÖTV’nin de eklenmesiyle fahiş rakamlara ulaşması sebebiyle daha iyi, kaliteli ve güvenli hizmet verebilmek için araçlarını isteseler de yenileyememektedir.”
“Kıt kanaat geçinen, taksici, dolmuşçu evine ekmek mi götürsün, aracını mı yenilesin”
ÖTV’nin Avrupa Birliğine uyum kapsamında ve özellikle lüks tüketim malları ile sağlığa ve çevreye zararlı mal ve ürünlere uygulanması söz konusuyken AKP hükümeti döneminde ÖTV oranlarının belirlenmesine dair yapılan çalışmalarda jet yakıtları, yatlar, kotralar, tekneler ve gezinti gemileri ile ham kürke halen yüzde sıfır ÖTV uygulandığına dikkat çeken Tarhan, “Taşımacı esnafı kan ağlıyor, ağır maliyetler altında ezilen taşımacılık sektörüne gerek akaryakıtta ÖTV var, bir avuç zenginin jetine aldığı yakıtta ÖTV yok. Taşımacı esnafı mesleki faaliyeti için olmazsa olmaz aracını yenilemek istediğinde ÖTV ödemek zorunda, oysa yine aslında lüks bir tüketim olan yat, kotra ve tekne alımında ÖTV uygulanmıyor. Kıt kanaat geçinen, taksici, dolmuşçu evine ekmek mi götürsün, aracını mı yenilesin, mesleki faaliyetine mi devam etsin?” diye sordu.
Tarhan, ülkede adil bir gelir dağılımının aynı zamanda vergi mevzuatının da adil esaslar çerçevesinde oluşturulması gerektiğini vurgulayarak, “Bu değişiklik teklifimizle biz Özel Tüketim Vergisi Kanununda taşımacı esnafı lehine ve en adaletli bir çerçevede ticari amaçlı yolcu taşımacılığına dair araç iktisabında ÖTV istisnasının getirilmesini öneriyoruz.”dedi.
FACEBOOK YORUMLAR