Tarhan; Cezalar, vatandaşın belini büküyor!
CHP Parti Meclisi Üyesi ve Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan, otoyol ve köprü geçiş ücretlerine ihlalli geçişlere dair bildirim yapılmaksızın uygulanan ağır cezalara ilişkin değişiklik öngören kanun teklifini TBMM Başkanlığına sundu.
17 Ocak 2022 - 10:25
“Sadece garanti bedellerinden değil, geçiş ücretlerine uygulanan cezalardan da şirketlere rant sağlanıyor.”
Tarhan, “Otoyollar ve köprülerde verilen ulaşım hizmeti, aslında kamu hizmeti. Bu kamu hizmetini cebimizden hiçbir kuruş çıkmayacak diyerek Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) adı altında kurdukları rant düzeniyle yandaşlarına gördürenler, garanti bedelleri üzerinden bu yolları hiç kullanmayan vatandaşın da üzerine yük bindirmekle kalmıyorlar, bu şirketlerle aralarındaki sözleşmeler kapsamında ihlalli geçiş bedellerine uygulanan dört katı cezalar da yine bu şirketlerin kasasına gidiyor. Yani sadece garanti bedellerinden değil, geçiş ücretlerine uygulanan cezalardan da şirketlere rant sağlanıyor.” dedi.
“Şirketler kendilerine düşeni yapmak ve sistemi düzeltmek yerine faturayı hep vatandaşa kesiyor.”
OGS ve HGS geçişlerinde temel sorunlardan birinin sistemden de kaynaklandığının altını çizen Tarhan şöyle konuştu; “KÖİ kapsamında otoyollar ve köprüleri işletme hakkını kullanan şirketler, HGS ve OGS’deki sistem hatalarına dair bir çalışma yürütmek yerine sistem hatalarının faturasını da vatandaşa kesiyor. Bakiyesi olan vatandaşlarımızın HGS veya OGS geçişlerinde kartın okunmamasından kaynaklı sistem hatasında vatandaşa ihlalli geçiş yaptın ve geçiş ücretini de ödemedin denilip, ücretin dört katı tutarında ceza da kesiliyor. Vatandaş kendisine bir ceza kesildiğinden de ancak icra emri geldiğinde haberdar oluyor. Bir diğer sorun da şu, bu şirketler ihlalli geçiş yapan vatandaşa da sen kendin yaptığını bileceksin, ödemeni yapacaksın, ben sana bildirim yapmak zorunda değilim ama ödemezsen 4 katı cezayı da isterim diyorlar. Devlet bir kuralı ihlal eden vatandaşa tebligat yapar ve ceza bildiriminde bulunurken bu şirketler iktidardan aldıkları güçle vatandaşı da tanımaz hale geldiler.”
“Tebligat şartı getiriliyor ve cezalar düşürülüyor.”
Tarhan, TBMM’ye sunduğu yasa teklifi ile öngörülen değişiklikleri de açıkladı. Tarhan, “Teklif ile tüketici hukukunun genel prensiplerinden olan, tüketicinin bilgilendirilme hakkından yola çıktık. Nihayetinde oto yolları ve köprüleri kullanan, bu hizmetten yararlananlar da tüketiciler. Ancak tüketiciye herhangi bir tebligat yapılmaksızın 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri̇ Hakkında Kanunun 30 uncu maddesi gereğince denilip bir de ceza ödetilmeye kalkılıyor, tüm sorumluluğu vatandaşın omzuna yükleyen bu uygulama ile ilgili olarak yargı ise farklı kararlar vermekte bu da hukuksal açıdan bir karmaşaya neden oluyor. Verdiğimiz teklifle tüketicinin bilgilenme hakkı kapsamında ihlalli geçişe dair tebligatın ceza şartı olarak getirilmesi ve cezada da indirim yapılmasını amaçladık.” dedi.
Tarhan, “Otoyollar ve köprülerde verilen ulaşım hizmeti, aslında kamu hizmeti. Bu kamu hizmetini cebimizden hiçbir kuruş çıkmayacak diyerek Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) adı altında kurdukları rant düzeniyle yandaşlarına gördürenler, garanti bedelleri üzerinden bu yolları hiç kullanmayan vatandaşın da üzerine yük bindirmekle kalmıyorlar, bu şirketlerle aralarındaki sözleşmeler kapsamında ihlalli geçiş bedellerine uygulanan dört katı cezalar da yine bu şirketlerin kasasına gidiyor. Yani sadece garanti bedellerinden değil, geçiş ücretlerine uygulanan cezalardan da şirketlere rant sağlanıyor.” dedi.
“Şirketler kendilerine düşeni yapmak ve sistemi düzeltmek yerine faturayı hep vatandaşa kesiyor.”
OGS ve HGS geçişlerinde temel sorunlardan birinin sistemden de kaynaklandığının altını çizen Tarhan şöyle konuştu; “KÖİ kapsamında otoyollar ve köprüleri işletme hakkını kullanan şirketler, HGS ve OGS’deki sistem hatalarına dair bir çalışma yürütmek yerine sistem hatalarının faturasını da vatandaşa kesiyor. Bakiyesi olan vatandaşlarımızın HGS veya OGS geçişlerinde kartın okunmamasından kaynaklı sistem hatasında vatandaşa ihlalli geçiş yaptın ve geçiş ücretini de ödemedin denilip, ücretin dört katı tutarında ceza da kesiliyor. Vatandaş kendisine bir ceza kesildiğinden de ancak icra emri geldiğinde haberdar oluyor. Bir diğer sorun da şu, bu şirketler ihlalli geçiş yapan vatandaşa da sen kendin yaptığını bileceksin, ödemeni yapacaksın, ben sana bildirim yapmak zorunda değilim ama ödemezsen 4 katı cezayı da isterim diyorlar. Devlet bir kuralı ihlal eden vatandaşa tebligat yapar ve ceza bildiriminde bulunurken bu şirketler iktidardan aldıkları güçle vatandaşı da tanımaz hale geldiler.”
“Tebligat şartı getiriliyor ve cezalar düşürülüyor.”
Tarhan, TBMM’ye sunduğu yasa teklifi ile öngörülen değişiklikleri de açıkladı. Tarhan, “Teklif ile tüketici hukukunun genel prensiplerinden olan, tüketicinin bilgilendirilme hakkından yola çıktık. Nihayetinde oto yolları ve köprüleri kullanan, bu hizmetten yararlananlar da tüketiciler. Ancak tüketiciye herhangi bir tebligat yapılmaksızın 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri̇ Hakkında Kanunun 30 uncu maddesi gereğince denilip bir de ceza ödetilmeye kalkılıyor, tüm sorumluluğu vatandaşın omzuna yükleyen bu uygulama ile ilgili olarak yargı ise farklı kararlar vermekte bu da hukuksal açıdan bir karmaşaya neden oluyor. Verdiğimiz teklifle tüketicinin bilgilenme hakkı kapsamında ihlalli geçişe dair tebligatın ceza şartı olarak getirilmesi ve cezada da indirim yapılmasını amaçladık.” dedi.
FACEBOOK YORUMLAR