Dünyanın en büyük 4. Köprüsü'nde son durum!
İstanbul Gebze-Orhangazi-İzmir otoyol projesinin kopan “Kedi yolu” yeniden yapılıyor, proje dünyanın 4’üncü büyük köprüsü olacak.
30 Temmuz 2015 - 09:43
İstanbul Gebze-Orhangazi-İzmir otoyol projesininen önemli bölümü İzmir Körfez Geçiş Köprüsüinşaatında tamamlandıktan kısa süre sonra kopan “Cat Walk” (kedi yolu) yeniden yapılmaya başlandı. Şu ana kadar her iki yakada yaklaşık 50’şer metresi tamamlanan kedi yolunun bitirilmesinin ardından 330 bin metre ince kablodan oluşacak ana kablonun yapımına başlanacak. Köprünün 2016 yılının Mart ayında tamamlanarak hizmete açılması planlanıyor. İstanbul-İzmir arası 3,5 saatte inmesini sağlayacak dev projenin, yılda 650 milyon dolarlık bir tasarruf sağlaması planlanıyor. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından Yap-İşlet-Devret modeli ile ihale edilen Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil ) Otoyolu Projesi, 384 kilometre otoyol ve 49 kilometre bağlantı yolu olmak üzere 433 kilometreyi kapsıyor. Gebze-Orhangazi-Bursa kesiminde 12, Kemalpaşa Ayrımı-İzmir kesiminde ise 2 olmak üzere toplam 14 betonarme viyadükte çalışmaların devam ettiği projede, Gebze-Bursa arasındaki 6 adet viyadük tamamlandı. Bu projenin en önemli ayaklarından biri olan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü inşaatında çalışmalar aralıksız sürüyor. 254 metreye ulaşan köprü kuleleri 88 çelik bloğun birbirine kaynaklanmasıyla yapıldı. Bu parçaların her birinin 350 tonla 170 ton arasında değişen ağırlıkta olduğu belirtildi.
KOPAN YERLİ PARÇA
YURTDIŞINDA YENİDEN ÜRETİLDİ
Köprü kulelerinin tamamlanmasının ardından iki yaka arasında ana kablo döşenmesi için çalışmalar geçtiğimiz Şubat ayında başlamıştı. Kılavuz kablo çekilmesinin ardından ana kablo döşenmesi için kurulan kedi yolu, geçtiğimiz Mart ayında meydana gelen kaza nedeniyle kopmuş ve İzmit Körfezi’nin bir süre gemi trafiğine kapatılmasına neden olmuştu. Japonya’dan gelen uzmanlar tarafından kopan kedi yolu yerinden indirilmişti.
Kazaya neden olan köprü kuleleri üzerinde parçaların yurt dışında tekrar yapılarak yerlerine yerleştirilmesinin ardından kedi yolunun yapımına başlandı. Şu anda her iki yakada yaklaşık 50’şer metre ilerleyen toplam uzunluğu 2 X 3000 metre uzunluğundaki kedi yolunun önümüzdeki günlerde tamamlanması bekleniyor. Kedi yolunun tamamlanmasının ardından 330 bin kablodan oluşan ana kablonun yapımına başlanacağı belirtildi.
2016 MART SONUNDA KÖPRÜ BİTİYOR
433 kilometrelik dev projede, tüm güzergahtaki kamulaştırma çalışmalarının yüzde 91’inin tamamlandığı belirtildi. Yapım çalışmalarının devam ettiği Gebze-Gemlik kesiminde yüzde 83, Gebze-Orhangazi-Bursa kesiminde ise yüzde 74, Kemalpaşa Ayrımı-İzmir kesiminde yüzde 45 olmak üzere dev projenin tamamında yüzde 44 fiziksel gerçekleşme sağlandığı öğrenildi. 2015 yılı sonu itibariyle karayolunun Altınova – Gemlik kesiminin, 2016 yılı Mart ayı sonunu kadar İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü’nün yapım çalışmalarının tamamlanarak trafiğe açılması planlanıyor.
PROJEDE 3 BÜYÜK TÜNEL VAR
Proje kapsamında yer alan 3 büyük tünel inşaatında çalışmaların aralıksız sürdüğü öğrenildi. İki tüp geçitten oluşan her biri 3 bin 576 metre uzunluğundaki Samanlı tünelinde delme ve betonlama işlemleri tamamlandı. Tünelde elektrik, elektronik ve elektromekanik çalışmaların devam ettiği öğrenildi. 2 ayrı tüpten oluşan ve her biri 1250 metre olan Selçukgazi tünelinde ise delme çalışmalarının devam ettiği belirtildi. Toplam uzunluğu 3 bin 210 metre olan Belkahve tünelinde ise yapılan kazı çalışmalarında 3 bin 39 metrenin geçildiği belirtildi.
DÜNYANIN 4.BÜYÜK KÖPRÜSÜ OLACAK
Toplamda 2 bin 682 metre olarak planlanan köprünün orta açıklığının 1500 metre olacağı ve dünyanın en büyük orta açıklığa sahip dördüncü köprü olacağı belirtildi. Köprü bittiğinde 3 gidiş ve 3 geliş olmak üzere 6 şerit olarak hizmet verecek. Köprüde ayrıca bir de hizmet şeridi olacak. Körfez geçiş köprüsü tamamlandığında, şu anda körfezi dolaşarak 2 saat, feribot ile bir saat olan körfez geçiş süresi ortalama 6 dakikaya inecek. 1.1 milyar dolarlık yatırımla gerçekleştirilen İzmit Körfezi Geçiş Köprüsünden geçiş bedeli ise 35 dolar artı KDV olacak. Proje tamamlandığında şu an 8-10 saat süren İstanbul-İzmir yolunun 3,5 saatte ineceği ve karşılığında yılda 650 milyon dolar tasarruf sağlanması öngörülüyor.