Bir bitmedi gitti!
Milyonlarca lira bedelle ihaleye verilen ve 2011’de tamamlanacağı duyurulan Halkalı-Gebze banliyö hattı 4 yıldır bitmedi. Kazlıçeşme-Halkalı ve Ayrılık Çeşme-Gebze arasında 2014’te tamamlanması gereken 63 kilometre uzunluğundaki hattın ne zaman biteceği bilinmiyor.
2004’te bafllanan Marmaray projesinde 76 kilometrelik hattın bugüne kadar sadece 5 istasyonlu 13 kilometresi tamamlanabildi. Günde 150 bin yolcunun taflındı€ı banliyö hatları 2012 ve 2013 Nisan ayında kapatıldı, ardından Marmaray’a ba€lanması için çalıflmalar bafllatıldı. Darıca’yı da yakından ilgilendiren ve Darıca isimli bir istasyona da sahip olmamızın ardından yapılan çalıflmalar söz verilen tarihte bir türlü bitirilemiyor.
MAHKEMEL‹K OLDULAR
Marmaray Projesi kapsamında Gebze-Haydarpafla, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyilefltirilmesi inflaat, elektrik ve mekanik sistemler ihalesi ilk olarak fiubat 2006’da yapılmıfltı. ‹haleyi Fransız Alstom, Japon Marubeni ile Türk Do€ufl ‹nflaattan oluflan AMD Demiryolu Konsorsiyumu 863 milyon 373 bin euroluk teklifiyle kazanmıfltı. Haziran 2007’de de yer teslimi yapılarak ifle bafllanmıfltı. Ancak AMD, Mart 2010’da sözleflme kapsamında fesih bildiriminde bulunmufl; buna karflı Ulafltırma Bakanlı€ı yüklenicinin ileri sürdü€ü nedenlerin geçersiz oldu€u karflılı€ını vermiflti. Bunun üzerine AMD, 13 Temmuz 2010’da ICC Tahkime baflvurmufltu. Bakanlık yetkilileri tahkim sürecinin hala devam etti€i bilgisini verdiler.
GEBZE – HALKALI ARASI
105 DAK‹KA OLACAK
Bakanlı€ın 2015 yılı sonunda bitmesini öngördü€ü proje tamamlandı€ında, banliyö hatları ile metro hatları Marmaray’a entegre edilmifl olacak. Gebze-Halkalı arasında kesintisiz iflletmecili€e geçilecek. Gebze’den Halkalı seyahat süresi 105 dakikaya inecek. Marmaray Projesi’nin 66 kilometrelik en uzun kısmını oluflturan Halkalı-Kazlıçeflme ve Gebze-Sö€ütlüçeflme arasındaki mevcut banliyö hatlarında günde ortalama 150 bin; aylık 4.5 milyon kifli taflınıyordu. Bu hatların kapatılmasıyla söz konusu yolcuların taflınması için 213 yeni otobüs devreye alındı. 48 ayda tamamlanması öngörülen Marmaray 2. etapta, Asya yakasında 43.4 kilometre, Avrupa yakasında 19.6 kilometre mevcut banliyö hatları iylefltirilip, üçüncü hattın ilavesiyle yüzeysel metroya dönüfltürülecekti. Öte yandan, ‹spanyol firma, Gebze-Pendik arası banliyö hattını bu yılın sonu; Halkalı-Kazlıçeflme’yi Eylül 2016’da; Ayrılıkçeflme-Pendik arasını 2016 sonunda bitirmeyi taahhüt etti