Sarıtoprak; Yüzde 13'lük yatırım bütçesi yetecek mi?

CHP Grubu adına konuşan Meclis Üyesi Özkan Sarıtoprak, '' Bize her zaman olduğu gibi son günde verdiğiniz 5 yıllık stratejjk planın son hali hakkında görüşlerini bildirdi.

 CHP Grubu adına konuşan Meclis Üyesi Özkan Sarıtoprak, ‘’ Bize her zaman olduğu gibi son günde verdiğiniz 5 yıllık stratejjk planın son hali hakkında görüşlerimizi belirtmek üzere söz almış bulunmaktayım. Her şeyden önce bu planı da geçmişteki yapılanlar gibi özensiz ve aceleyle, yapmış olmak için yapılan bir iş olarak gördüğünüz anlaşılıyor.Plan birçok yerinde bir önceki plandan kopyala yapıştır olarak derlenmiş, öyle ki geçen dönemde eleştirdiğimiz organizasyon şemasında yine belediye meclisi yok. İki adet encümen var.  Planda altyapı tamamlanma oranlarında bir gariplik var. 2015-2019 planında var olan tamamlanma oranlarının bu dönem düştüğünü görüyoruz. Örneğin bir önceki planda su ve elektrik hatlarının tamamlanma oranları %95, kanalizasyon hatlarının tamamlanma oranları ise %90 olarak gözükmekteyken, şimdi bu oranların %85 ve %80 olduğunu belirtmektesiniz. Oranlarda %10 luk bir düşüş söz konusudur. Bu süreçte Darıca’da yeni imara açılan bir alan olmadığına göre bu düşüşün sebebi nedir? Bu düşüş gerçekse sebebinin burada belirtilmesi gerekmez mi?    DARICA DOĞAL SINIRINA KAVUŞMALI Planda İlçenin zayıf yönlerini belirtirken bunları gidermek için önerileriniz yetersiz kalmaktadır. Örneğin Sanayi tesislerinin azlığı bir zayıflık olarak görülmekte, ancak bunun çözümü olan Darıcamızın doğal sınırlarına kavuşturulması konusunda yıllardır yaptığımız çağrılar hep karşılıksız kalmaktadır. İlçemizin sınırları olması gerektiği gibi Demir yolu hattına çekilirse, Sarkuysan ve Kroman Çelik gibi Darıca’nın havasını kirleten ancak vergisini Gebze ye ödeyen ciddi sanayi kuruluşlarını kazanmak mümkün olacaktır. Geçmişte olduğu gibi bu günde bu konudaki her türlü girişimi her aşamada destekleyeceğimiz bir kez daha taahhüt ediyoruz.  Yine zayıf yönlerden biri olarak gördüğünüz imara dayalı problemlerin çözümü de kısmi imar değişiklik veya revizyonları değildir. Kentimizin gelecek 10-50 yılını da bir turizm-spor ve kültür kenti olarak planlayan, vizyoner yepyeni bir imar planının baştan yapılmasıdır.  Fırsat olarak gördüğünüz, Türkiye’nin her yerinden insan popilasyonuna sahip olmamız ve insan çeşitliliği belki bir avantajdır. Ancak bu farklılıklar Darıcalılık ortak bilincinde birleştirilemediğinden kenti koruma ve kaynaklarına sahip çıkma bilinci oluşturulamamaktadır.      DARICA’NIN ÇOK EKSİKLERİ VAR! Tehditler kısmında bir önceki planda 3. Tehdit olarak algılanan göç ve nüfus artışının bu planda çıkarıldığını görüyoruz. Önümüzdeki 5 yılda göç ve hızlı nüfüs artışı öngörmüyor musunuz? Yada yazmayı mı unuttunuz?  Otopark ve kaçak yapılaşma tehditleri var olmakla beraber bu tehditlerin en büyük sebebi de geçmiş belediye başkan ve yöneticilerinin ihmalleridir. Her inşaattan otopark karşılığı harç alınıp ve bu tutarlar kanun gereği büyükşehir nezdinde ayrı hesaplarda tutulmak zorundadır. Darıca’nın bu hakkını büyükşehirden istenip kente otoparklar yapılmadıysa, bunda kenti 15 yıldır yöneten iktidarınızın sorumluluğu yok mudur? Kaçak yapılaşma, kontrollerin gerektiği gibi yapılmamasından ve cezai yaptırımların seçim dönemleri nedeni ile uygulanmamasından, yapanın yanına kalmasından kaynaklanmaktadır. Merkezi hükümetin imar affı gibi uygulamaları da işi körüklemiş, kanunlara uyan vatandaşlar cezalandırılmış, uymayanlar haksız kazanımlar elde ederek ödüllendirilmiştir. İktidarınızın gerek merkez gerekse yereldeki bu anlayışı ile bu tehditlere çözüm bulması olanaksızdır. Paydaş anketlerinde açıkça görüldüğü üzere Darıca halkı kentte en büyük eksiklik olarak Eğitim kültür ve sanat yatırımlarının yetersizliğini bulmaktadır. Kentimizin bu yönde çok büyük eksikleri vardır. İhtiyacı karşılamasa da var olan kültür merkezi şimdide bazı belediye birimlerinin de bu binaya taşınması ile iyice daraltılmaktadır. Belediyemizin ana kadro da çalışan 251 personeli bulunmaktadır. Ancak Belediye şirketleri çalışanları ile bu rakam 900 civarına çıkmaktadır. Ancak bu personelin kadroya alınmayıp şirketlerde taşeron çalışan olarak kalması kontrolsüzlüğe ve bütçe denetimi dışına çıkmalarına sebep olmaktadır. Birçok birim ve şirket müdürü komisyonda kadrolarındaki işçilerin nerede olduğunu takip dahi edemediğini ifade etmiştir. Hem işçilerimizin sosyal haklarını güvence altına almak hem de personel takibini sağlıklı hale getirmek için işçilerin kadroya kazandırılmasına öncelik verilmelidir. Bilişim araçları sayısında ilginç düşüşler vardır. 5 yılda kentin nüfusu ve hizmet sayısı artmasına rağmen birimlerin kullandığı bilişim araçlarının sayısı neden düşmüştür? Örneğin 411 adet olan masaüstü hizmet bilgisayarı 285 adete inmiştir. Bu azalan bilişim araçlarına ne olmuştur?     YÜZDE 13’LÜK YATIRIM BÜTÇESİ YETECEK Mİ? Son olarak rapor ekindeki planlanan yatırımların birçoğu Büyükşehir ve bazıları da Merkezi hükümet projesidir. Kamu Binaları, Millet Bahçesi, Darıca-Gebze Metro hattı ve benzerleri. Bunların sanki Darıca belediyesinin yatırımıymış gibi sunulmasının halka karşı bir göz boyamadan öte bir anlamı yoktur. Yine bu yatırımların yaklaşık maliyetleri hakkında bir bilgi yoktur. Eğer böyle bir bilgi olsa bu işlerin belediyemiz bütçesinden yatırıma ayırdığınız paylarla yapılıp yapılamayacağını değerlendirme şansımızda olabilirdi. Son sorumuzda büyükşehir yatırımı olan millet bahçesi projesinde gözüken gençlik kampı nasıl olacaktır? Bayramoğlu Yelkenkaya da Emekli sandığından Büyükşehire devredilen ve kapısından kimsenin giremediği kamp gibi mi olacaktır? Bu tür kampların Darıca halkına ne faydası vardır? Yoksa tüm darıca gençlerinin kullanımına açık mı olacaktır?  2020 Performans raporunu incelediğimizde ise 169 milyon liralık tahmini gelirin 22 milyonluk tutarının sermaye giderlerine, yani yatırma ayrıldığını görüyoruz. Gerisi cari harcamalar dediğimiz ücret ve mal hizmet alımı ile borç ödemelerine ayrılmaktadır. %13 e denk gelen bir yatırım bütçesi ile Darıca Halkının sorunlarına ne kadar çözüm bulunacak merakla beklemekteyiz.    RAPORLAR BU HALİ İLE GÜVENİLMEZ   Komisyonumuza ilk önce 199 milyon olarak gelen 2020 performans raporu ve 2020 bütçesi daha sonra tasarruf tedbirleri uygulandığı gerekçesi ile 169 milyona düşürüldü. Tasarruf gayretleriniz için Darıca Halkı adına teşekkür ederiz. Ancak tüm planlama aşamalarında gördüğümüz özensizlik burada da mevcut. 199 milyonluk bütçeden 169 milyonluk bütçeye düşerken brüt personel ücreti giderlerinde 3 milyon liralık bir düşüş varken, 5 milyon liralık SGK primi giderinde neden hiç değişme olmamaktadır. Bu rakam brüt ücret giderinin sabit bir oranıdır. Tabloda bu oran yazılsa hiç bir şey yapmadan brüt ücret değiştirdiğinizde bu tutarı da doğru rakamına getirebilirsiniz. Bu oran SGK primi işveren hissesi olup %22 sabittir. Bu hali ile de 30 milyon ücret gideri için kabaca 6.600.000.- TL olması gerekirken tabloda 5 milyon olarak yer almaktadır. Rakam her iki tutar içinde yanlıştır. Özetle, 2020 stratejik planını özensiz ve çalakalem hazırlandığı, verilerinin güvensiz olduğu ve bütçe ile karşılaştırılabilecek bir temelden yoksun olduğunu düşündüğümüzden rapora muhalefet ediyoruz. Yine 2020 Performans Raporu ve 2020 Bütçe Raporlarına da özensiz ve çalakalem hazırlandığı, verilerinin güvensiz olduğu gerekçesi ile muhalefet ediyoruz. Raporlar bu hali ile güvenilmez ve Darıca halkının ihtiyaçlarını karşılamaktan uzaktır’’ dedi